Zo maak je een bedrijfsuitje of teambuilding MVO
23 januari 2016 
in MVO

Zo maak je een bedrijfsuitje of teambuilding MVO

mvo-bedrijfsuitje

Een bedrijfsuitje of teambuilding activiteit biedt een goede gelegenheid om iets terug te doen voor jouw omgeving. Er zijn steeds meer bedrijven die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) belangrijk vinden en een onderdeel maken van de bedrijfsvoering. Het is alleen vaak lastig om hier tijd en middelen beschikbaar voor te stellen.

Op welke manieren kan je een maatschappelijk thema terug laten komen tijdens een bedrijfsuitje of hoe kan je zelfs actief bijdragen en iets doen voor een (lokaal) goed doel? Hoe ver je hier in wilt gaan hangt af van het doel dat je hebt.

Door een duurzame activiteit en duurzame aanbieder te kiezen kan je als bedrijf al een duidelijk signaal afgeven. Je kunt ook kiezen om een maatschappelijk thema terug te laten komen. Zo kan je het bewustzijn vergroten onder de medewerkers maar je kan er ook voor kiezen om actief een rol te spelen. Het is natuurlijk helemaal mooi als de doelstellingen uit het MVO uitje en de MVO doelstellingen van het bedrijf elkaar versterken. Zo identificeren de medewerkers zich niet alleen met het gekozen doel maar ook met het bedrijf zelf. Dit vergroot de betrokkenheid bij de organisatie

Op welke manieren kan je het bedrijfsuitje of een teambuilding activiteit een MVO doelstelling meegeven?

Kies een duurzame activiteit

Het is natuurlijk ontzettend leuk om in een gemotoriseerd voertuig te rijden. Er zijn echter ook alternatieven die geen invloed hebben op de (leef)omgeving. Voorbeelden van duurzame activiteiten:

  • Activiteit in de buitenlucht
  • Geen gemotoriseerde voertuigen zoals quads, karts of solexen
  • Activiteiten waarbij de materialen hergebruikt worden en die geen afval produceren.

Aanbieder van duurzame activiteiten

Een duurzame activiteit kan een bewuste keuze zijn tijdens een activiteit maar waarom zou je het daarbij laten? Het is dan net zo makkelijk om een stap verder te gaan en te kiezen voor duurzame aanbieder. Zo weet je dat niet alleen de activiteit duurzaam is maar ook de bedrijfsvoering van de aanbieder. Er zijn keurmerken waarmee je dit kunt toetsen. Het Green Key label bijvoorbeeld is een duurzaam certificaat voor de recreatie branche.

  • Een aanbieder van buitensport activiteiten met het Green Key certificaat.
  • Een congres locatie met het Green Key certificaat voor binnen activiteiten
  • Een horeca gelegenheid met duurzame en lokale producten
  • Een horeca gelegenheid die duurzame vis aanbiedt met MSC of FSC keurmerk

Er zijn speciale programma’s waarmee je actief een bijdrage kunt leveren. Je kunt zo een bijdrage leveren aan de levens van bepaalde groepen uit de samenleving die hulp nodig hebben. Een groep mensen die een basis hebben in de buurt van de bedrijfslocatie zorgt hierbij voor de meeste betrokkenheid van de medewerkers. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een activiteit waarbij je speelgoed maakt voor kinderen in een ziekenhuis op opvang tehuis
  • Een activiteit waarbij voedsel wordt ingezameld voor daklozen opvang

Een activiteit cadeau doen aan een goed doel

Je kunt er als bedrijf voor kiezen om de activiteit die je met het team of bedrijf doet te doneren aan een doelgroep die hier normaal gesproken geen gebruik van kan maken. Zo kennen we voorbeelden van bedrijven die een competitie hebben opgezet onder scholen en de winnende school kreeg als beloning een teambuilding activiteit cadeau om met de leerlingen te doen.

Het  sponsoren van een activiteit maakt gegarandeerd een geweldige indruk op het personeel en hiermee speel je actief een rol in een maatschappelijk (lokaal) probleem.

Doelgroepen waar je een activiteit voor kunt sponsoren zijn:

  • Een groep vluchtelingen uit een lokaal AZC
  • Een lokale school
  • Een opvang voor kinderen
  • Een woongroep voor verstandelijk gehandicapten

Een deel van de opbrengst wordt gedoneerd aan een MVO doel

Er zijn aanbieders die goede doelen steunen en die standaard een deel van de opbrengst doneren aan een goed doel. Zo wordt geven aan een goed doel gekoppeld aan iets leuks. Een goed doel steunen heeft dan geen negatieve trigger maar doordat jullie als groep werken aan een betere onderlinge band of bepaalde vaardigheden verbeteren wordt tegelijkertijd budget vrijgemaakt om op maatschappelijk vlak een impact te hebben. Je kunt hierbij denken aan een vast bedrag per medewerker of een donatie in plaats van een prijs voor het winnende team. Hoe concreter het doel hoe beter het werkt. Voorbeelden zijn:

  • Een organisatie als B1G1 die impact (geven) koppelt aan een dagelijkse actie (kopen).
  • Een donatie aan een specifiek duurzaam sociaal project zoals Respo

Er zijn genoeg mogelijkheden om MVO te integreren in het jaarlijkse bedrijfsuitje of in een teambuilding activiteit. Ook zonder dat dit extra kosten met zich mee hoeft te brengen. Dus op welke manier draagt jullie bedrijf maatschappelijk bij met de eerstvolgende activiteit?

Over de schrijver
Al tijdens het lesgeven op een Zeilschool als bijbaantje is de passie voor spelenderwijs leren ontstaan. Het is vooral bij kinderen heel duidelijk zichtbaar dat leren vanzelf gaat als ze het naar hun zin hebben.Dit spelenderwijs leren is later de basis geweest om voor mezelf te beginnen als vlieger en kitesurf school. Inmiddels is dat uitgegroeid tot full-service evenementen bureau voor de zakelijke markt. Fun als basis voor leren is altijd de rode draad gebleven.
Reactie plaatsen