120 collega's, 20 rugzakken en een dag vol verbinding bij NWO

Je wilt een teamuitje organiseren voor 120 mensen. Iets wat verbindt, energie geeft én met een maatschappelijk tintje. En het budget moet kloppen. Hoe pak je dat aan zonder dat het een logistieke nachtmerrie wordt? Martine Kors, programma- en beleidsmedewerker bij NWO, stond precies voor die uitdaging. Het doel was al snel duidelijk, maar bij de uitvoering kon NWO wel wat hulp gebruiken. In dit artikel vertelt Martine hoe de samenwerking met Windshift ervoor zorgde dat 120 van haar collega's een middag hadden vol energie, terwijl ze tegelijkertijd 20 rugzakken vulden voor vrouwen die op straat leven.

Van zoeken naar vinden

NWO is de belangrijkste wetenschapsfinancier van Nederland. De organisatie stimuleert kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap, en heeft kantoren in Den Haag en Utrecht. Martine werkt bij NWO in Den Haag als programma- en beleidsmedewerker voor het domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW). Elk jaar organiseert een andere groep collega's het ENW-teamuitje. "Dit jaar heb ik het samen met mijn collega Iris Stolker georganiseerd, in overleg met MT-lid Christiane Klöditz", vertelt Martine.

Het ENW-domein telt 170 collega's. Vorig jaar kozen ze voor het eerst voor een teamuitje met maatschappelijk tintje en dat sloeg aan. "Dit jaar wilden we daar weer voor gaan, maar dan in een andere vorm. Want een herhaling van zetten is niet de bedoeling", lacht Martine.

De uitdaging? Bij een activiteit met maatschappelijke impact gaat een groot deel van het budget naar de activiteit zelf. Betaalbare evenementenlocaties voor 120 mensen zijn schaars of peperduur. "We waren mogelijkheden aan het verkennen om de groep eventueel op te splitsen, maar dat had niet onze voorkeur. Met iedereen bij elkaar kunnen we meer impact maken en voor de verbinding is dat ook beter, zeker omdat ENW-collega's verspreid zitten over Den Haag en Utrecht. We zijn vrijwel nooit live met een hele grote groep ENW-ers bij elkaar."

Martine zocht online naar MVO-uitjes en kwam zo bij Windshift terecht. "We kenden ze zelf niet, maar toen we op MVO-uitjes zochten, rolden zij eruit."

Ontzorgd van begin tot eind

Wat Martine direct opviel: het professionele contact. "Windshift is een superprofessioneel bedrijf. Ik had vooraf al fijne contacten met Alessandra. Tijdens het uitje zelf hebben Alex en de andere collega's en stagiaires ons volledig ontzorgd."

Die ontzorging was onmisbaar. Martine en haar team selecteerden zelf Street Level (het Leger des Heils in Den Haag) als goed doel en legden de eerste contacten. Martine: “Voor de activiteit koos Windshift voor  Give Backpack: een teambuildingspel waarbij teams door het uitvoeren van challenges allerlei spullen winnen die in rugzakken gaan. Die rugzakken gaan uiteindelijk naar het geselecteerde goede doel. Windshift regelde alles en dacht actief mee. Toen Street Level specifieke wensen had voor items in de rugzakken, regelde Windshift dat direct.”

Maar het ging verder dan alleen logistiek regelen. Anne Lise van Windshift kocht precies die items in die écht nodig waren: de rugzakken zelf, maar ook shampoo, lippenbalsem, zakdoekjes, ondergoed, energierepen en blikjes tonijn. "De passie waarmee Anne Lise later vertelde over wat ze heeft ingekocht en waarom was hartverwarmend! Daar heeft zelfs Street Level nog iets van geleerd."

Een activiteit die iedereen raakte

Deze activiteit zelf paste precies bij wat NWO zocht. Teams voerden opdrachten uit en wonnen daarmee spullen voor de rugzakken. 

"Er zat voor iedere collega wel een passende opdracht bij. Van puzzels en rekensommen tot gekke foto's of video’s en kennisvragen."

Het maatschappelijke aspect maakte het compleet. "Een leuke teambuildingactiviteit waarbij we spelenderwijs onze tassen hebben gevuld voor de daklozen."

Wat deelnemers achteraf vooral noemden: de verscheidenheid aan opdrachten en natuurlijk dat ze het uitje weer aan een goed doel hadden gekoppeld, maar dan op een andere manier dan vorig jaar.

De kers op de taart: zelf de rugzakken brengen

Het mooiste moment kwam na afloop. Martine bracht samen met Iris de 20 gevulde rugzakken naar Iara de Witte van Street Level in Den Haag.

“Het was zo tof! Onze contactpersoon bij Street Level was verrast dat Give Backpack bestaat en ze was erg blij dat we contact met hen hebben gezocht. Het brengen van de rugzakken was de kers op de taart."

De reactie van Street Level bevestigde dat.  Iara schreef op LinkedIn: "Over de items is heel goed nagedacht! Hartelijk dank Martine Kors en Iris Stolker!"


Martine's tip: maak MVO vanzelfsprekend

Zou Martine deze aanpak aanraden aan anderen? Absoluut. "Vooral doen! Naast een gezellige verbindende middag met collega's help je een heleboel mensen die het stukken minder goed hebben dan wij."

Voor haar is het helder: "Het zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn om een MVO-activiteit te kiezen. Daar wordt de wereld een stuk mooier van!"

De samenwerking met Windshift maakte dat mogelijk. Professioneel, flexibel en met oprechte passie voor zowel de activiteit als het maatschappelijke doel. Precies wat je nodig hebt als je 120 mensen wilt verbinden én impact wilt maken.

Wil jij ook een teamactiviteit met maatschappelijke impact? 

Neem contact op en ontdek hoe Windshift je ontzorgt van begin tot eind.