Bedrijfsuitje en Teambuilding: 5 overeenkomsten en 4 verschillen

Vrijwel iedereen in een bedrijf heeft wel eens meegedaan met een bedrijfsuitje of teambuilding activiteit (onder bedrijfsuitje wordt ook een teamuitje of personeelsuitje verstaan). Hoewel deze begrippen vaak door elkaar gebruikt worden betekenen ze niet precies hetzelfde.

Er zijn grote overeenkomsten maar ook duidelijke verschillen. Zo kan je een teambuilding activiteit vaak wel inzetten als bedrijfsuitje maar andersom is lastiger. Tijd voor een overzicht van overeenkomsten en verschillen en waarom dat uitmaakt.

5 Overeenkomsten tussen bedrijfsuitjes en teambuilding activiteiten

1. Plezier
Bij iedere gezamenlijke activiteit is samen plezier maken het belangrijkste en eigenlijk ook een basisvoorwaarde voor zowel een bedrijfsuitje als teambuilding activiteit. Een activiteit waarbij iedereen mee kan doen draagt hier zeker aan bij.

2. Onderling verbinden
De sociale interactie hoort eveneens bij alle gezamenlijke activiteiten die je met je collega’s onderneemt. Zowel bij een bedrijfsuitje als teambuilding activiteit. Deze dag is een goede gelegenheid om de onderlinge betrokkenheid te vergroten.

3. Competitief of Coöperatief
Vaak gaat het bij een activiteit om de competitie tussen verschillende teams. Alle teams die meedoen proberen zoveel mogelijk punten te halen om van de andere teams te winnen. Het is wel goed om te kijken naar het type activiteit. Veel mensen hebben niet zoveel met competitie terwijl sommigen hierin doorslaan en juist erg fanatiek worden. De keuze van de activiteit is hierbij belangrijk om te zorgen dat iedereen hier even veel plezier aan beleeft.

Het kan echter ook anders. Samen werken aan een gemeenschappelijk doel. Om een coöperatieve mindset binnen het bedrijf of team te realiseren kan een bedrijfsuitje of teambuilding activiteit ingezet worden. Ook hier kan je in teams worden verdeeld waarbij alle teams meewerken aan hun deel van de gezamenlijke oplossing.

4. Deelnemers zijn gelijkwaardig
Een deel van het succes van de dag vormt de basis dat iedereen gelijk is. Ondanks de hiërarchische verschillen is iedereen gelijkwaardig op deze dag. De baas, het management en het uitvoerend personeel hebben net zoveel invloed en zijn even belangrijk.

5. Ontdekken
Een goed georganiseerd bedrijfsuitje of teambuilding bevat ook het element van ontdekken. Juist als iedereen gelijkwaardig is heeft iets nieuws ontdekken extra waarde. Alle voorgaande kenmerken worden versterkt door een activiteit te kiezen die voor de meeste collega’s nieuw is en die je normaal wellicht ook niet zo snel zou doen. Een uitgelezen kans om het personeel eens op een andere manier te leren kennen.

4 verschillen tussen teambuilding en bedrijfsuitjes

1. De aanleiding
Een bedrijfsuitje (maar ook teamuitje en personeelsuitje) is bij de meeste bedrijven een jaarlijks terugkerend ritueel. Ieder jaar wordt een commissie of medewerker gevraagd die aan de hand van een bepaald budget een activiteit (en vaak een hapje eten) organiseert.

Teambuilding heeft vaak een evenement als trigger. Bijvoorbeeld een congres, vergadering, brainstorm sessie, start van een nieuw project, samenvoeging van afdelingen, reorganisatie of andere gebeurtenis.

2. Het doel
Waar een bedrijfsuitje primair om fun, plezier en vermaak gaat, worden bij teambuilding vaak vaardigheden geoefend die je ook in je dagelijkse werk nodig hebt. Daarnaast kan een goede teambuilding activiteit ook nieuwe inzichten opleveren die de manier waarop je werkt kunnen veranderen.

3. De prijs
Programma’s waarmee kennis of vaardigheden worden geoefend zijn vaak complexer van aard en vragen om hoger gekwalificeerde begeleiding. De activiteit wordt aangepast aan het doel van de groep en er vindt vaak een feedback sessie plaats. De prijs van teambuilding komt daarom vaak hoger uit dan van een bedrijfsuitje.

4. De WKR regeling
Een bedrijfsuitje wordt door de fiscus gezien als beloning voor het personeel en heeft een vrijwillig karakter. Het valt daarom in veel gevallen onder de werkkostenregeling (WKR regeling).

Teambuilding heeft een specifiek doel en valt net als vergaderingen en trainingen niet onder de WKR regeling.

Het is dus belangrijk om te kijken of het alleen gaat om het belonen van het personeel of dat er nog een specifiek doel aan de dag gekoppeld is zoals het verbeteren van de communicatie of het ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Conclusie

Een bedrijfsuitje wordt vooral georganiseerd als beloning voor het personeel en heeft daarom als belangrijkste doel dat iedereen een geweldig leuke dag beleeft en zich gewaardeerd voelt door de baas of het bedrijf. De onderlinge band en betrokkenheid wordt vergroot waardoor de samenwerking wordt verbeterd.

Bij teambuilding is het vermaak en de beleving zeker net zo belangrijk. Dit zorgt voor de juiste sfeer en maakt dat iedereen open staat om te leren.

Het grootste verschil zit erin dat bij teambuilding vooraf duidelijke (leer) doelen worden geformuleerd. Het personeel gaat tijdens de activiteit actief aan de slag om bepaalde kennis of vaardigheden te oefenen die ook op de werkplek gebruikt kunnen worden.

Het is dus goed om vooraf even goed stil te staan wat het doel is van de dag. Er zijn situaties te bedenken waarin een bedrijfsuitje als teambuilding gebruikt kan worden en ook waarin teambuilding als bedrijfsuitje de beste keuze is. Het ligt helemaal aan het doel van de dag.

Een bedrijfsuitje is een beloning voor het personeel en teambuilding is een investering in het personeel