Klantverhalen
Klantverhalen
3 min

Verbinding in beweging: RVKO en Windshift bundelen krachten voor de Urban Challenge

3 min

Bij de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO) draait het niet alleen om goed onderwijs, maar ook om sterke onderlinge verbindingen tussen medewerkers. Met 70 basisscholen en ruim 2600 medewerkers is het belangrijk om de directieleden niet alleen inhoudelijk, maar ook sociaal met elkaar te laten samenwerken. Daarom werd de jaarlijkse directietweedaagse dit jaar verrijkt met een op maat gemaakte Urban Challenge, georganiseerd door Windshift.

We spraken met Merel van der Sluis, communicatie- en evenementencoördinator bij de RVKO, over hoe deze dag verliep en wat de impact was van de teambuilding activiteit.

Van evaluatie naar actie: de keuze voor een speelse aanpak

De directietweedaagse is een jaarlijks terugkerend evenement voor RVKO-directeuren. Na de evaluatie van de vorige editie werd duidelijk dat er meer behoefte was aan een activiteit buiten. Zo ontstond het idee van een speurtocht en via Google kwam een collega bij Windshift terecht.

“We wilden niet zomaar een speurtocht, maar eentje met opdrachten en inhoud. Het moest bijdragen aan de verbinding binnen onze organisatie. Elk jaar hebben we te maken met personeelsverloop en nieuwe mensen. Het is belangrijk dat zij elkaar blijven leren kennen. Urban Challenge was daar de perfecte activiteit voor.”

Zo werd de Urban Challenge op maat gemaakt voor de RVKO, met 140 deelnemers die in teams met een tablet en rugzak op pad gingen. De opdrachten waren verdeeld in drie categorieën: actief, creatief en mentaal, maar er was meer:

“We hebben samen met Windshift extra maatwerkvragen toegevoegd die specifiek gericht waren op de RVKO. Dat gaf een extra dimensie aan de activiteit.”

Tijdens de activiteit: plezier, uitdaging en samenwerking

Op de dag zelf trokken de teams eropuit, gewapend met een tablet waarop ze checkpoints en opdrachten ontvingen. Ondanks het regenachtige weer bleef iedereen enthousiast. De teams waren gemixt, wat betekende dat niet iedereen elkaar kende - maar juist dat maakte de samenwerking interessant.

“Je hebt elkaar nodig en dat ging verrassend goed. Er werd veel gelachen en mensen waren fanatiek bezig met de opdrachten. Via Alessandra kon ik live meekijken met de foto’s en video’s die binnenkwamen, dat gaf een extra dimensie aan de dag.”

Een bijzondere toevoeging was een fysieke snoepkraam, waarbij de teams met een speciale portemonnee gevuld met RVKO-munten wat lekkers konden ‘kopen’. Dit zorgde voor een ontspannen en luchtige pauze.

“We wilden een klein rustmoment tussendoor en dat bleek een groot succes. Mensen vonden het echt een leuke toevoeging.”


De kracht van maatwerk

Wat de Urban Challenge echt bijzonder maakte voor de RVKO, was het verwerken van organisatie-specifieke vragen. Zo kregen deelnemers bijvoorbeeld de opdracht om een wervend filmpje te maken over waarom het zo leuk is om bij RVKO te werken. Een andere vraag kwam direct van het college van bestuur: maak een video waarin je een nieuwe collega werft.

“Dat leidde tot superleuke, creatieve acties. Mensen dachten echt buiten de kaders en zetten zichzelf op een originele manier neer. Dit soort maatwerk maakt het verschil, omdat het aansluit bij onze organisatie en niet zomaar een standaard spel is.”


Daarnaast waren er vragen die specifiek over de directieleden gingen, zoals “Wat hebben deze vijf personen met elkaar gemeen?” Hieruit kwamen verrassende overeenkomsten, wat weer zorgde voor extra interactie en gesprekken na afloop.

Na de activiteit: impact en verbinding

De verbinding tussen collega’s was het belangrijkste doel van deze activiteit, en dat werd zeker behaald.

“Iedereen werkt op zijn of haar eigen school en ziet elkaar bij directievergaderingen, maar door deze activiteit leer je elkaar op een andere manier kennen. Dat heeft hopelijk een blijvend effect op de samenwerking.”

Na afloop kreeg de RVKO een online fotogalerij met alle gemaakte beelden, een tastbare herinnering aan een geslaagde dag.

De samenwerking met Windshift: flexibel en betrokken

Over de samenwerking met Windshift is Merel positief:

“Heel fijn. We hadden best een strakke deadline en kwamen zelfs een week te laat met de laatste maatwerkvragen, maar dat was geen enkel probleem. Ze dachten echt mee en waren heel flexibel.”

Wel waren er enkele leerpunten. Het uitdelen van de rugzakken en tablets kon bijvoorbeeld iets actiever aangepakt worden. Ook de presentatie achteraf was goed, maar kon nog iets professioneler.

“Maar dat zijn details, het belangrijkste was dat de dag een groot succes was en dat de samenwerking met Windshift top was.”

Een teambuilding met blijvende impact

De Urban Challenge bleek een perfecte keuze voor de directietweedaagse van de RVKO. Het bracht collega’s samen, zorgde voor hilarische momenten en gaf inzicht in samenwerking binnen de organisatie. Door het maatwerk sloot de activiteit perfect aan bij de doelen van de RVKO en werd de verbinding tussen de medewerkers versterkt.

Wil jij ook een teambuildingactiviteit met impact? Neem contact met ons op; we sparren graag over de behoeftes van jouw team!

Categorieën